برای اینکه بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست بهتر است با مزایای بازاریابی دیجیتال و اصول بازاریابی دیجیتال آشنا شوید، تعریف دقیق آن را بدانید و با تاکتیکهای پیشرفته بازاریابی دیجیتال آشنا شوید. در این مطلب از آوان طرح به توضیح تمام موارد گفته شده میپردازم پس تا آخر این پست همراه من باشید.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) که به آن بازاریابی آنلاین (online marketing) نیز میگویند، درواقع به تمام تلاشهای بازاریابی که در اینترنت انجام میشود اشاره دارد. کسبوکارها از کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، سئو، اپلیکیشنهای موبایل و وبسایتها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده میکنند. این ارتباط شامل ارتباط از طریق پیامهای متنی یا چند رسانهای هم میشود.
اصولاً دیجیتال مارکتینگ هر شکلی از بازاریابی است که شامل دستگاههای الکترونیکی یا اینترنت میشود. بازاریابی دیجیتال را میتوان به ۲ صورت آنلاین و آفلاین انجام داد. نکته جالب توجه این است که، هر دو نوع بازاریابی آنلاین و آفلاین برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی جامع مهم هستند.
چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟
آیا تا به حال به بیلبوردهای بزرگ دقت کردهاید؟ تصور کنید شرکت شما یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب در یک مکان پرتردد در شهر نصب میکند. به نظر شما روزانه چند نفر به این بیلیورد نگاه میکنند؟ چند نفر مخاطب هدف تبلیغ شما هستند و با دیدن این تبلیغ، به مشتری تبدیل میشوند؟ درواقع شما هیچ آماری از بینندگان، مشتریان احتمالی یا تاثیر آن بیلبورد تبلیغاتی بر فروش یا آگاهی از برندتان ندارید. این ماجرا برای تمام روشهای بازاریابی سنتی تکرار میشود. راهحل چیست؟
اینجا است که بازاریابی دیجیتال وارد میشود!
امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان کاربر اینترنت هستند و بیشتر مردم ساعتهای زیادی را در شبکههای مجازی و دیگر کانالهای آنلاین حضور دارند. به نظر شما بهتر نیست جایی که مردم بیشتر وقت خود را میگذرانند برای رشد برندتان تلاش کنید؟ با وجود تعداد زیادی از افراد که به طور همزمان آنلاین هستند، سازمانها باید از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال موثر برای رشد و موفقیت استفاده کنند. رشد کسبوکارهایی که صرفاً آنلاین هستند به این معنی است که بازاریابی دیجیتال روش اصلی تبلیغات بسیاری از شرکتها در حال حاضر است.
اگر بهترین شیوههای بازاریابی دیجیتال را برای تجارت خود انتخاب کنید، میتوانید مخاطبان زیادی را جذب کنید. به علاوه، بازاریابی آنلاین معمولاً هزینه کمتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد اما منجر به نتایج بیشتر میشود. شرکتی که میخواهد محصول جدیدی را تبلیغ کند، نتایج بهتری را از یک کمپین بازاریابی آنلاین هدفمند در مقابل یک بیلبورد گرانتر که فقط به مخاطبان محدودی دسترسی دارد، تجربه میکند. همچنین تکنیکهای بازاریابی دیجیتال میتواند راههای منحصر به فردی را برای سازمانها و شرکتها فراهم کند تا مخاطبان خود را بیشتر کنند، سودشان را افزایش دهند و رابطه بهتری با مشتریان گذشته و آینده ایجاد کنند.
کسب و کارهای کوچک میتوانند از بازاریابی دیجیتال برای بهبود و گسترش سازمان خود با منابع کمتر استفاده کنند. اگر این شرکتهای کوچکتر از همان مقدار منابع برای سایر تلاشهای بازاریابی محلی استفاده کنند، ممکن است به موفقیت کمتری دست پیدا کنند.
مزایای بازاریابی دیجیتال برای مشاغل عبارتند از:
- هزینههای کمتر و انعطاف پذیری بیشتر برای تلاشهای بازاریابی
- دسترسی به مشتریانی که اکثر فعالیتهای خود را با تلفن همراه انجام میدهند.
- توانایی صحبت در مورد موضوعات مرتبط با محصول یا صنعت شما
- فرصتی برای تعامل بیشتر با اینفلوئنسرها، جلب نظر و تشویق اینفلوئنسرها برای تایید شرکت شما
- فرصت ترکیب انواع مختلف شبکههای اجتماعی در بازاریابی شما
- امکان ردیابی سفرهای خرید مشتریان
چه روشهایی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد؟
بازاریابی دیجیتال شامل ابزارها، فرآیندها، محتوا و تکنیکهایی است که برای افزایش سود، ترافیک یا هر هدف دیگری که دنیای دیجیتال را در بر میگیرد، برای سازمانها یا شرکتها استفاده میشود. در ادامه ۹ روش بازاریابی دیجیتال را برای شما توضیح میدهم:
۱) بازاریابی و بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing and Optimization)
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) که به اختصار SEM گفته میشود، از تبلیغات پولی استفاده میکند تا محصولات یا خدمات کسب و کار شما در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو (SERP) قابل مشاهده باشد. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی خاص را تایپ میکند، SEM به کسب و کار شما کمک میکند در نتیجه آن، عبارت جستجو ظاهر شود.
هنگامی که برای سرمایه گذاری در SEM آماده شدید، باید وارد یک مزایده تبلیغاتی در Google Ads شوید. به زبان ساده، هر تبلیغ گوگل را که میبینید قبل از نمایش در SERP از طریق یک حراج تبلیغاتی انتخاب میشود. برای ورود به یک حراج تبلیغاتی، ابتدا باید کلمات کلیدی را که میخواهید بر روی آنها پیشنهاد بدهید را شناسایی کنید و مشخص کنید که مایل هستید برای هر کلیک چقدر برای هر یک از آن کلمات کلیدی هزینه کنید.
هنگامی که گوگل تعیین کرد که کلمات کلیدی مورد نظر شما در جستجوی کاربر قرار دارند، شما وارد حراج تبلیغات میشوید. البته هر تبلیغی در هر جستجوی مرتبط با آن کلمه کلیدی ظاهر نمیشود. برخی از کلمات کلیدی دارای هدف تجاری کافی برای توجیه گنجاندن تبلیغات در صفحه نیستند. به عنوان مثال، زمانی که عبارت “بازاریابی چیست؟” را در گوگل جستجو کنید، شما هیچ تبلیغی را نمیبینید.
علاوه بر این، حتی اگر کلمه کلیدی شما برای یک تبلیغ مناسب باشد، به این معنی نیست که در مناقصه “برنده” خواهید شد. سیستم مزایده ۲عامل اصلی را برای تعیین اینکه کدام تبلیغ در SERP قرار میگیرد بررسی میکند. این ۲ عامل، حداکثر پیشنهاد شما و امتیاز کیفیت تبلیغات شما است.
امتیاز کیفیت تخمینی از کیفیت تبلیغات، کلمات کلیدی و صفحات فرود شما است. میتوانید امتیاز کیفیت خود را که در مقیاس ۱-۱۰ گزارش میشود، در ستون “Status” کلمات کلیدی خود در حساب Google Ads خود بیابید. هر چه تبلیغ شما به یک کاربر مرتبطتر باشد و همچنین احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند و تجربه صفحه فرود لذت بخشی داشته باشد، همگی در امتیاز کیفیت کلی شما نقش دارند.
بهطور کلی استراتژی SEM به بهینه سازی تبلیغات جست و جوی پولی برای اهداف خاص شرکت خلاصه میشود. برای ایجاد یک استراتژی خوب، باید بدانید که پلتفرمهای تبلیغات پولی چگونه کار میکنند و به طور موثر متغیرهایی را که بر عملکرد تأثیر میگذارند مانند کلمات کلیدی، بودجه و کپی مدیریت کنید.
۲) بازاریابی محتوا (Content Marketing)
مصرف کنندگان تشنهی کسب اطلاعات در مورد چگونگی حل مشکلات یا برآورده کردن خواستههای خود هستند. اگر برند شما آن را از طریق محتوای باکیفیت و مفید در اختیار آنها قرار دهد، اعتماد مخاطبان خود را به دست خواهید آورد. بنابراین، کسبوکار شما در بازار جایگاه اقتدار را به دست میآورد و زمانی که مشتری نیاز به تصمیم گیری دارد، انتخاب اولش سایت شما خواهد بود. در واقع بازاریابی محتوا همه چیز در مورد همین ماجرای برگزیده شدن است.
بازاریابی محتوایی شامل ارائه پاسخ به سوالات مخاطبان با انتشار محتوای مفید است.
این نوع بازاریابی ممکن است در وبلاگها، شبکههای اجتماعی، ایمیلها یا کانالهای دیگر انجام شود. حتی فرمتهای خاصی برای دستگاههای تلفن همراه وجود دارد، مانند: پوش نوتیفیکیشن برنامهها و فروشگاههای اینترنتی.
در این نوع بازاریابی هر کانال ممکن است فرمت متفاوتی را درخواست کند. چراکه اهداف مختلف از طریق انواع محتوا مانند: پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافیکها، ویدئوها، آزمونها، قالبها، دادها و غیره به دست میآیند.
بازاریابی محتوایی توسط یک قیف جهت گیری میشود که بر نوع محتوای مورد استفاده نیز تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، در بالای قیف، محتوا باید کلیتر باشد، مانند راهنماهای کامل اما در پایین قیف، محتوای خاصتری لازم است، مانند توصیفات و دموی برنامهها.
با در نظر گرفتن این پارامترهای بالا (کانال انتشار، فرمت محتوا و نوع محتوا ) میتوانید بهترین محتوا را انتخاب کنید تا شخصیت خریدار خود را به سمت انجام آنچه انتظار دارید با کمپین بازاریابی خود انجام دهید، هدایت کنید.
۳) بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی شبکههای اجتماعی روشی قدرتمند برای تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای دستیابی به مشتریان بالقوه و نگهداری مشتریان فعلی است. مردم، برندها را در شبکههای اجتماعی کشف میکنند، با آنها تعامل برقرار میکنند و از آنها خرید میکنند. بنابراین اگر در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین نیستید، بزرگترین اشتباه را در مورد کسب و کارتان انجام دادهاید! بازاریابی عالی در شبکه های اجتماعی میتواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد، طرفداران برند متعهد ایجاد کند و حتی منجر به فروش بیشتر شود.
مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی
باوجود انواع شبکه های اجتماعی و انعطافپذیری آنها، شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین کانالهای رایگان برای بازاریابی کسب و کار شما هستند. در ادامه به بررسی برخی از مزایای خاص بازاریابی شبکههای اجتماعی میپردازم:
کسب و کار خود را انسانی کنید: شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا کسب و کار خود را به یک مهرهی فعال در بازار خود تبدیل کنید. پروفایل، پستها و تعامل شما با کاربران، شخصیتِ قابل دسترسی را تشکیل میدهد که مخاطبان شما میتوانند با آن آشنا شوند، با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.
ترافیک را افزایش دهید: از میان لینکهای موجود در بلاگ پستها، بهینهسازی سایت و تبلیغاتتان، شبکههای اجتماعی یک کانال برتر برای افزایش ترافیک سایت شما هستند که میتوانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.
ایجاد سرنخ و مشتریان: همچنین میتوانید از طریق ویژگیهایی مانند فروشگاههای اینستاگرام، فیسبوک، پیامهای مستقیم، دکمههای تماس برای اقدام در پروفایلها و قابلیتهای رزرو قرار، سرنخها و تبدیلها را مستقیماً در این پلتفرمها ایجاد کنید.
افزایش آگاهی از برند: ماهیت بصری پلتفرمهای شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند که هویت بصری خود را در بین مخاطبان گسترده بسازید و آگاهی از برند را بهبود بخشید. درواقع آگاهی بهتر از برند به معنای نتایج بهتر با همه کمپینهای دیگر شماست.
ایجاد روابط: این پلتفرمها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم را با فالوورهای خود باز میکنند که از طریق آن میتوانید شبکهسازی کنید، بازخورد جمع آوری کنید، بحث داشته باشید و مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.
نکته اصلی این است که هرچه مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی بیشتر و درگیرتر باشند، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسانتر خواهد بود.
۴) بازاریابی معرف (Affiliate Marketing)
بازاریابی معرف یا همان افیلیت مارکتینگ یعنی کسب درآمد در هر مکان و هر لحظه! حتی موقعی که خواب هستید. اگر کنجکاو شدید بیشتر در مورد این روش بازاریابی بدانید، همراه من باشید.
افیلیت مارکتینگ فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت (شخص) برای بازاریابی محصولات شخص یا شرکت دیگری کمیسیون دریافت میکند. شما به سادگی میتوانید محصولی را که از آن لذت میبرید، تبلیغ کنید و در ازای هر فروش که انجام میدهید، بخشی از سود را به دست بیاورید. فروش از طریق لینکهای وابسته از یک سایت به سایت دیگر ردیابی میشود.
افیلیت مارکتینگ راهی عالی برای افزایش فروش و ایجاد درآمد آنلاین قابل توجه است. اگر بخواهم درآمد قابل توجه را بیشتر توضیح دهم بهتر است بدانید، درآمدهای ناشی از افیلیت مارکتینگ در ایالات متحده از ۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۸.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. که به این معنی است که فضای زیادی برای کسانی وجود دارد که به دنبال یک تکه از کیک هستند.
افیلیت مارکتینگ چگونه کار میکند؟
از آنجایی که بازاریابی وابسته با توزیع مسئولیتهای بازاریابی و ایجاد محصول بین طرفها کار میکند، افراد توانمند با استراتژی بازاریابی مؤثرتر فروش را افزایش میدهند و در عین حال سهمی از سود را به خود اختصاص میدهند. برای درست کارکردنِ افیلیت مارکتینگ، سه طرف مختلف باید درگیر شوند:
۱) فروشنده و سازندگان محصول
۲) معرف یا تبلیغ کننده
۳) مصرف کننده
بیایید به رابطه پیچیده این سه طرف بپردازیم تا از موفقیت افیلیت مارکتینگ اطمینان حاصل کنیم:
شرکت فروشنده محصول (خدمت) که میتواند همان سازنده محصول نیز باشد برای بازاریابی و فروش محصول خود از شخص یا شرکت دیگر به عنوان شخص معرف کمک میگیرد و در ازای هر فروش درصد مشخصی سود به او اختصاص میدهد. معرف یا تبلیغ کننده، محصول (خدمت) را از طریق کانالهای خود که میتواند هر یک از شبکههای اجتماعی، بخش بلاگ سایت یا یک ویدیوی یوتیوب باشد، برای مصرف کنندگان بازاریابی کند تا مصرف کنندگان را متقاعد کند که برای آنها ارزشمند و اگر مصرف کننده آن محصول ارزشمند یا مفید بداند، میتواند آن را دنبال کند.
در نهایت اگر مصرف کننده محصول را خریداری کند، شرکت (شخص) تبلیغکننده بخشی از درآمد حاصل را دریافت میکند. در افیلیت مارکتینگ باید مخاطبان خاص خود را داشته باشید و برای آنها بازاریابی کنید. پس باید به علایق و نیازهای مخاطبان هدف خو آگاه باشید.
۵) تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (Pay-Per-Click Advertising)
پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) که به اختصار PPC گفته میشود شکلی از بازاریابی دیجیتال پولی است که در آن تبلیغکنندگان هر بار که روی تبلیغ آنها کلیک میشود، هزینهای را پرداخت میکنند. اصطلاح PPC میتواند برای تبلیغات پولی در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین هم اعمال شود.
Google Ads یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که توسط گوگل توسعه یافته است، که در آن تبلیغکنندگان برای نمایش تبلیغات مختصر، پیشنهادات خدمات، فهرستبندی محصولات یا ویدیوها به کاربران وب پیشنهاد میدهند. تبلیغات گوگل در نتایج موتورهای جستجو مانند جستجوی گوگل، سایت ها، برنامههای تلفن همراه و ویدیوهای شبکه های اجتماعی گنجانده میشوند.
۵ نوع کمپین تبلیغاتی با تبلیغات گوگل (Google Ads)
- تبلیغات جستجوی گوگل Ads Google Search (تبلیغات متنی در نتایج جستجوی گوگل)
- تبلیغات نمایشی گوگل Google Display Ads (تبلیغات تصویری در وبسایتها)
- تبلیغات ویدئویی گوگل Google Video ads (تبلیغات ویدیویی در یوتیوب)
- تبلیغات فروش گوگل Google Sales Ads (فهرست محصولات در گوگل)
- تبلیغات برنامهای گوگل Google App Ads (تبلیغ برنامه شما در بسیاری از کانالها)
۶) تبلیغات نمایشی (Display Advertising)
تبلیغات نمایشی (Display Advertising) تبلیغات گرافیکی در سایت ها، برنامهها یا شبکههای اجتماعی هستند که از طریق بنرها یا سایر قالبهای تبلیغاتی ساخته شده از متن، تصویر، ویدئو و صدا است. هدف اصلی از تبلیغات نمایشی ارائه تبلیغات عمومی و پیامهای برند به بازدیدکنندگان سایت است.
تبلیغات نمایشی با یک URL به وبسایتی لینک میدهد که در آن مشتری میتواند اطلاعات بیشتری درباره محصولات کسب کند یا خرید کند. یک کمپین تبلیغاتی میتواند اهداف مختلفی داشته باشد؛ برای مثال برخی از تبلیغات نمایشی درباره محصول آموزش میدهند، در حالی که برخی دیگر برای سرگرمی و تعامل از طریق بازیها یا پازلهای ساده طراحی شدهاند. تبلیغات بنری شکل رایجی از تبلیغات نمایشی هستند که اغلب برای کمپینهای آگاهی از برند استفاده میشود.
۴ نوع تبلیغ نمایشی (Display Advertising)
- تبلیغات بازاریابی مجدد (Remarketing ads)
- تبلیغات شخصی سازی شده (Personalized ads)
- تبلیغات هدفمند متنی (Contextually targeted ads)
- تبلیغات در سایت (Site-placed ads)
۷) بازاریابی واقعیت مجازی (Virtual Reality Marketing)
به زبان ساده، بازاریابی واقعیت مجازی (Virtual Reality Marketing) یک استراتژی بازاریابی است که از فناوری واقعیت مجازی در کمپینهای بازاریابی برای معرفی برند و محصولات برند استفاده میکند. از واقعیت مجازی میتوان برای ارتباط با مخاطبان خود و ایجاد تعامل بهتر با برند استفاده کرد. به عنوان مثال، به جای اینکه مصرف کنندگان محتوا را روی صفحه بخوانند، میتوانند با یک شخصیت مجازی تعامل داشته باشند.
بازاریابی واقعیت مجازی که در مجموع به عنوان رسانه همهجانبه شناخته میشود، با استفاده از واقعیت افزوده، فرصتهای قابل توجهی را برای کسب و کارها فراهم میکند تا برند خود را تبلیغ کنند، فروش را افزایش دهند و وفاداری و حفظ مشتری را توسعه دهند.
واقعیت مجازی یک شبیهسازی واقعی از محیطی ایجاد میکند که با حواس چندگانه بازی میکند و کاربران میتوانند از طریق هدستها یا برنامههای VR به آن دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، VR برای قراردادن فیلتر روی عکس یا ویدیو استفاده میشود. دقیقاً همان چیزی که در فیلترهای اینستاگرام و اسنپ چت وجود دارد. به همین حالت، هدستهای VR میتوانند کاربران را به یک محیط مجازی سه بعدی «انتقال» دهند و تجربه شبیهسازی را افزایش دهند. این هدست به حرکات کاربر پاسخ میدهد و به آنها اجازه میدهد تا نگاه خوبی به محیط مجازی (نمای ۳۶۰ درجه) داشته باشند و با عناصر دیجیتال مختلف در شبیه سازی تعامل داشته باشند.
۸) بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
زمانی که شرکت، ایمیلی غیر از تایید سفارش و پاسخهای مستقیم به سوالات مشتریان، ارسال میکند، میتوان آن را نوعی بازاریابی ایمیلی در نظر گرفت. بازاریابی ایمیلی استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات در زمان ایجاد روابط با مشتریان یا مشتریان بالقوه است. ایمیل مارکتینگ اساساً یک پست مستقیم است که به جای ارسال خدمات پستی، به صورت الکترونیکی انجام میشود.
بازاریابی ایمیلی بخشی از بازاریابی اینترنتی است که شامل بازاریابی آنلاین از طریق سایتها، شبکههای اجتماعی، وبلاگها و موارد دیگر میشود.
بازاریابی ایمیلی میتواند شامل خبرنامههایی با بهروزرسانیهای مربوط به شرکت یا تبلیغات فروش و فروش انحصاری برای مشترکین باشد. همچنین ایمیلهای بازاریابی ممکن است بهمنظور به اشتراک گذاشتن یک پیام کلی از طرف شرکت باشند، برای مثال: تبریک سال نو یا افتتاح یک بخش جدید برای خدماترسانی بهتر به مشتریان.
در بهترین حالت، بازاریابی ایمیلی به کسب و کارها کمک میکند که به مشتریان خود اطلاع رسانی کنید و پیام های بازاریابیتان را برای مخاطبان خود به طور خاص تنظیم کنید اما در بدترین حالت، این نوع بازاریابی میتواند مشتریان را با ایمیلهای اسپم مزاحم دائمی، دور کند.
۹) بازاریابی موبایلی (Mobile marketing)
بازاریابی موبایلی هر فعالیت تبلیغاتی است که محصولات و خدمات را از طریق دستگاههای تلفن همراه مانند تبلتها و تلفنهای هوشمند تبلیغ میکند. این نوع بازاریابی روشی است که در آن میتوان از فناوری برای ایجاد تبلیغ کالاها یا خدمات برای کاربری که دائماً به شبکه متصل است استفاده کرد.
بازاریابی موبایلی از ویژگیهای فناوری مدرن تلفن همراه، از جمله خدمات مکانیابی، برای تنظیم کمپینهای بازاریابی بر اساس موقعیت مکانی افراد استفاده میکند.
نکات مهم بازاریابی موبایلی
- در بازاریابی موبایلی از تبلیغات متنی و پوش نوتیفیکیشن برنامهها استفاده میشود.
- مخاطبان بازاریابی موبایلی بر اساس رفتارها و نه بر اساس جمعیت شناسی گروه بندی میشوند.
- بازاریابی موبایلی زیرمجموعهای از تبلیغات موبایلی است.
- در بازاریابی موبایلی باید به مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی مرتبط با جمع آوری دادهها توجه کنید.
- بازاریابی موبایلی بسیار مقرون به صرفهتر از بازاریابی سنتی در تلویزیون و رادیو است.
کلام آخر
هر کسب و کاری برای ایجاد تعاملِ باکیفیت و شخصی شده با مشتریان میتواند از دادههای دیجیتال استفاده کند. هرچه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، میتوانید پایگاه مشتریان خود را گستردهتر کنید و در نتیجه فروشتان را افزایش دهید و پتانسیل رشد شرکت خود را درک کنید.
این ۹ روش بازاریابی دیجیتال که در این مطلب گفته شد، جنبههای مختلف بازاریابی آنلاین را در بر میگیرند. توجه به این نکته بسیار مهم است: اگرچه اصول بازاریابی دیجیتال به طور کلی ثابت میمانند اما هر سازمان اهداف و نیازهای متفاوتی خواهد داشت. به همین دلیل است که برای تبدیل شدن به یک برند موفق باید یک استراتژی مناسب برای استفاده درست از هر کدام از این روشها داشت.
منابع: