لوگو آوان طرح

۱۲ نکته برای موفقیت سئو وردپرس در سال ۲۰۲۲ | چک لیست سئو

موفقیت در سئوی وردپرس هرگز به این سادگی نیست که یک پست را منتشر کنید، با آرامش خیال فنجان چای‌تان را بنوشید و منتظر شوید تا رتبه‌بندی شود. در دنیای امروز، سئوی شما باید طبیعی و جامع باشد. پس اگر انتظار دارید با محتوای خود به موفقیت واقعی در سئو برسید به یک چک لیست سئو احتیاج دارید. سئو سایت از آن دسته مواردی است که باید همیشه به‌روز باشد چرا که هر چند وقت یکبار، با آپدیت‌های جدید همه را غافلگیر می‌کند.

هر صاحب سایت یا متخصص سئو موظف است همیشه از این قوانین آگاه باشد. پس در این مطلب از آوان طرح به ۱۲ نکته مهم برای موفقیت در سئو وردپرس در سال ۲۰۲۲ می‌پردازم.

آیا تسلط بر سئو وردپرس آسان است؟ یا سال‌ها تجربه، آزمون و خطا لازم است؟

برای بسیاری از صاحبان وبسایت‌ها، قرار دادن لینک‌های سایت خود در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل مانند رویایی دست نیافتنی به نظر می‌رسد. برخی معتقدند که هیچ راهی برای انجام آن وجود ندارد.

اما حقیقت در واقع کاملاً متفاوت است.

این امکان وجود دارد که سایت وردپرس خود را در رقابت موتورهای جستجو از دیگر سایت‌ها متمایز کنید و من اینجا هستم تا شما را در مورد کاری که باید انجام دهید، راهنمایی کنیم.

چک لیست سئو

سئو وردپرس چیست؟

سئو وردپرس همان کاری است که باعث می‌شود سایت وردپرس شما در نتایج جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر دیده شود. انجام سئو به روش صحیح به این معنی است که می‌توانید کیفیت و کمیت ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید. دانستن اینکه گوگل آنالیتیک چیست می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای بازبینی شیوه‌های سئوی خود داشته باشید.

برای به دست آوردن درک کاملی از سئو، باید بدانید سئو برای وردپرس دقیقاً چگونه کار می‌کند.

گوگل فرآیندی برای فهرست کردن وبسایت هایی دارد که در نتایج جستجوی کاربران نشان می‌دهد. اما از آن‌جایی که این لیست به طور مداوم در حال تغییر است، فهرست کردن این لیست به روش انسانی کاملاً غیرممکن است و نیاز به استفاده از هوش مصنوعی راه‌ نجات و پاسخ مناسب است.

به این ترتیب، گوگل از الگوریتم‌ها و برنامه‌های اختصاصی به نام خزنده‌های وب برای خزیدن سیستماتیک اینترنت و اجرای به روز‌رسانی فهرست‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌کند.

خزنده‌های گوگل نه تنها اطلاعاتی را در مورد اطلاعات موجود در هر وبسایت جمع آوری می‌کنند، بلکه اطلاعات را بر اساس آن سازماندهی می‌کنند. به همین دلیل، هنگامی که تقریباً در مورد هر چیزی در گوگل جستجو می‌کنید، بلافاصله با میلیون ها نتیجه احتمالی روبرو خواهید شد.

گوگل بیان می‌کند که خزنده‌های آن‌ها به وبسایت‌های جدید، لینک‌های مرده و تغییرات در وبسایت‌های موجود توجه زیادی دارند. به این ترتیب، لزوماً لازم نیست که شما به گوگل بگویید که وبسایت شما وجود دارد تا در نتایج جستجوی کاربر نشان داده شود.

در واقع، اکثریت قریب به اتفاق وبسایت‌هایی که در نتایج جستجو فهرست شده‌اند، به‌صورت دستی برای گنجاندن به گوگل ارسال نشده‌اند. در عوض، سایت‌ها به طور خودکار توسط خزنده‌هایی که همیشه در جستجوی محتوای جدید وب هستند، پیدا می‌شوند.

اما چرا این موضوع برای شما مهم است؟

وقتی متوجه شدید که موتورهای جستجوی اصلی چگونه داده‌های سایت شما را جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانید از این اطلاعات برای کمک به رتبه‌بندی سایت خود در نتایج جستجو استفاده کنید.

هنگامی که در جستجوهای کاربران رتبه بالاتری کسب می‌کنید، شاهد افزایش ترافیک ارگانیک از سوی کاربران واجد شرایطی که دقیقاً به دنبال محتوای شما هستند، خواهید بود.

در عین حال، اگر سئو را با روش‌های درست انجام ندهید، موتورهای جستجو ممکن است سایت شما را ضعیف کنند و آن را در نتایج جستجوی کاربران پنهان کنند.

آیا وردپرس برای سئو خوب است؟

حالا که با مفهوم سئو آشنا شدید، سوال بعدی شما احتمالا این است که سئو در وردپرس چه تفاوتی با سئو در سایر پلتفرم‌ها دارد. اول از همه، مدیریت سئو در وردپرس بسیار ساده است. شما باید عملکرد و تنظیمات فعلی سایت وردپرس خود را بررسی کنید و قبل از انجام هر کار دیگری تا حد امکان بسیاری از مسائل مربوط به سئو را حل کنید. خوشبختانه، پلتفرم وردپرس این کار را بسیار ساده می‌کند اگر روی یک هدف دقیق برنامه‌ریزی کنید.

چک لیست سئو برای بهبود عملکرد محتوای شما

بهتر است بدانید با ورود به سال ۲۰۲۲ بازنگری در رویکرد سئو حیاتی شد. با توجه به تعداد موارد بهینه سازی جدیدی که اکنون باید در نظر گرفته شود، ادامه دادن کارها به روشی که در گذشته انجام داده‌اید دیگر موثر نیست. به همین دلیل، داشتن یک برنامه محکم برای سازماندهی سئوی سایت خود بسیار مهم است تا بتوانید در سال ۲۰۲۲ سنگ تمام گذارد. این چک لیست سئو به شما کمک می کند تا ابرقهرمان سئوی امسال شوید.

پس از بررسی چک لیست، شما یک برنامه قدرتمند برای استراتژی سئوی خود خواهید داشت و در صفحات نتایج موتور جستجو (Search Engine resualt page) که به اختصار SERP نامیده می‌شود، رتبه‌ی بسیار بالاتری خواهید داشت.

۱) متاتگ‌ها را بررسی کنید

۲ تا از اساسی‌ترین مراحل برای سئو داخلی، بررسی و بهینه‌سازی متا تگ‌هایی است که استفاده می‌کنید. چراکه متاتگ‌ها حاوی برچسب عنوان هستند که یکی از حیاتی ترین فاکتورهای رتبه بندی است.

وقتی تگ‌های عنوان خود را بهینه می‌کنید، مطمئن شوید که کلمه کلیدی مورد نظر شما در آن وجود دارد، برای تاثیرگذاری بیشتر کلمه کلیدی خود را به صورت استراتژیک در متنی جذاب (کپی رایتینگ) قرار ‌دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا کلیک‌های بیشتری داشته باشید.

زمانی که متا تگ های خود را بهینه می‌کنید، قطعاً  بعد از آن توضیحات متای خود را بهینه می‌کنید. اگرچه این‌ کار در فاکتور رتبه بندی کلی شما در نظر گرفته نمی‌شوند، اما برای نرخ کلیک بسیار مهم هستند.

متأسفانه بسیاری از صاحبان سایت فراموش می‌کنند که ویژگی متا تگ روبات (Meta Robots Tag) را بررسی کنند. این اغلب می‌تواند منجر به خطاهای بحرانی ناخواسته شود. به عنوان مثال، یک برچسب No Index رتبه صفحه را خراب می‌کند زیرا به موتورهای جستجو می‌گوید که از نمایش صفحه در نتایج جستجو اجتناب کنند.

برای حل این مشکل، از پسوند بررسی کننده حذف ربات استفاده کنید که به طور موثر ویژگی متا روبات‌های صفحه را بدون نیاز به بررسی کد منبع بررسی می‌کند.

۲) خداحافظی با محتوای تکراری

وجود محتوای تکراری در وبسایت شما ۲ مشکل ایجاد می‌کند.

۱) موتورهای جستجو مانند گوگل می‌توانند محتوای تکراری شما را به عنوان هرزنامه علامت گذاری کنند.

۲) محتوای تکراری می‌تواند  تاثیر کلمات کلیدی را که در هرجای سایت خود استفاده می‌کنید کمرنگ کند.

به خاطر داشته باشید که محتوای تکراری مختص بدنه یک مقاله یا سایر قطعات محتوای منتشر شده نیست. در واقع، عنوان‌های فرعی تکراری یا متا تگ‌های تکراری نیز می‌توانند بر رتبه‌بندی شما تأثیر بدی بگذارند.

گاهی اوقات شرایط خاصی وجود دارد که امکان جلوگیری از محتوای تکراری وجود ندارد. برای مثال محتوای ۲ صفحه محصول مختلف که ویژگی یا کاربردهای یکسانی دارند، اما اندازه آن‌ها متفاوت است، برای جلوگیری از افت رتبه باید از تگ canonical استفاده کنید.

بررسی محتوا و هدف

۳) هدف اصلی خود را به دقت بررسی کنید

مورد دیگری که برای سال ۲۰۲۲ باید در نظر بگیرید، هدف موتور جستجو است. به همین دلیل است که بهینه سازی صفحات جدید و همچنین صفحات موجود بسیار مهم است. برای این کار بهتر است ابتدا، لیست کلمات کلیدی مورد نظر خود را بررسی کنید. به دنبال مواردی باشید که علیرغم تلاش شما هنوز در صفحه اولیه نتایج جستجو قرار نگرفته‌اند.

سپس، آن کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید. نگاهی بیندازید که گوگل برای استفاده از آن کلمات کلیدی چه سایت‌هایی را در نتایج اولیه نمایش می‌دهد. این یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به شناسایی هدف کلمه کلیدی است که می‌خواهید هدف قرار دهید.

هنگامی که مطمئن شدید، هدف درستی را برای کلمه کلیدی انتخابی خود انتخاب کرده‌اید، به صفحه‌ای که در تلاش برای بهبود و تنظیم محتوای آن هستید بازگردید.

بررسی کنید و ببینید، آیا نتایج برتر گوگل تصاویر محصولات را نشان می‌دهد؟ پس احتمالاً باید محصولات را نیز در صفحات خود نشان دهید. البته، کلمات کلیدی در پست شما (و تعداد کل کلمات) بسیار مهم هستند. اما اگر محتوایی که تولید می‌کنید، هدف جستجوی کاربر برای کلمه کلیدی را برآورده نمی‌کند، متاسفانه سایت شما از سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، عقب می‌ماند.

۴) بهینه سازی برای تجربه صفحه و هسته حیاتی گوگل (Page Experience and Core Web Vitals)

تجربه صفحه (Page Experience) و هسته حیاتی گوگل (Core Web Vitals)  فاکتورهای سئو بودند که در الگوریتم گوگل ۲۰۲۱ ادغام شدند. به همین دلیل، باید در چک لیست سئوی هر سایتی برای سال ۲۰۲۲ و بعد از آن هم  باشند.

Core Web Vitals  که به اختصار CWV نامیده می‌شود، از ۳ معیار تشکیل شده است:

  • First input delay: به معنی تاخیر ورودی اوا است که به اختصار FID نامیده می‌شود. این مورد به ارتباط کاربر با سایت شما و دریافت پاسخ است. برای مثال: کلیک ب روی افزودن در سبد خرید و نمایش اضافه شدن در سبد خرید و مجموع مبلغ خرید کاربر است.
  • Cumulative layout shift: به معنی تغییر چیدمان سایت شما است و به اختصار CLS نامیده می‌شود. گوگل در این معیار به واکنشگرا بودن سایت اشاره دارد و تاکید می‌کند با هر تغییری در سایت برای مثال باز شدن یک منو چیدمان المان‌های سایت ثابت و درست باقی بماند و صفحه بهم نریزد.
  • Largest contentful paint: به معنی زمان لودشدن بزرگ‌ترین المان صفحه است و به اختصار LCP گفته می‌شود. این بخش پرحجم هرصفحه از سایت شما، دقیقاً همان بزرگ‌ترین عکس، متن یا المان گرافیکی است که قبل از بارگذاری آن با صفحه‌ای تقریباً سفید و بی‌معنی روبرو می‌شوید.

از سوی دیگر،Page Experience  از پرکاربردترین عوامل سئو تشکیل شده است. گوگل همه‌ی معیارهایش را در زیر چتر Page Experience  گروه بندی کرده است تا به درک بهتر UX (تجربه کاربر) در وبسایت‌ها کمک کند.

۴ فاکتور بهبود تجربه کاربری (UX) :

  • سازگاری با موبایل (Mobile-friendliness )
  • مرور ایمن (Safe browsing)
  • HTTPS
  • بدون مطالب بینابینی یا همان پاپ آپ (No interstitials)

Core Web Vitals  در Page Experience گنجانده شده است و موضوع بزرگی است که به راهنمای خاص خود نیاز دارد. برای ارزیابی عملکرد این عوامل سئو بر روی سایت وردپرس خود، گوگل چندین ابزار مختلف را ارائه می‌دهد. تعدادی از این موارد عبارتند از Google Lighthouse، PageSpeed ​​Insights، و افزونه Core Web Vitals کروم.

۵) به‌روز رسانی پست‌ها و صفحات قدیمی

به‌روز کردن پست‌ها و صفحات قدیمی که بیش از یک سال پیش منتشر کرده‌اید، بخش قدرتمندی از چک لیست سئوی شما است که به سرعت ترافیک سایت را افزایش می‌دهد. برای انجام این کار باید دنبال پست ها و صفحاتی بگردید که در گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند اما دیگر بازخورد خوبی ندارند.

در بیشتر موارد، متوجه خواهید شد که پست‌ها رتبه‌بندی بالا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) را از دست داده‌اند، چرا که این پست‌ها برای دنیای امروز اطلاعات قدیمی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در نتیجه پست‌های جدید در سایت‌های دیگری که از کلمات کلیدی مشابه استفاده می‌کنند اکنون از شما پیشی گرفته‌اند.

این چیزی است که از طرف اکثر صاحبان سایت‌های وردپرسی نادیده گرفته می‌شود زیرا آن‌ها بر انتشار محتوای جدید متمرکز هستند. اما استفاده از این دارایی‌های موجود می‌تواند باعث صرفه جویی زیادی در زمان و بهبود سئو سایت شما شود.

روند افزایش پست‌های قدیمی شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال: در بلاگ یک سایت در کنار پست‌هایی که نیاز به بازنگری کامل دارند، پست‌هایی وجود دارد که فقط به چند به‌روز رسانی جزئی نیاز دارند. اگر برای انجام این کار وقت بگذارید، قطعاً ترافیک بیشتری را به همراه خواهید داشت.

سئو سایت وردپرس

۶) نشانه‌گذاری اسکیما

در حالی که داده‌های ساختاری هنوز یک عامل رتبه بندی در نمایش نتایج صفحات گوگل نیستند، ارزش کلی را که برای سایت وردپرس شما به ارمغان می‌آورد دست کم نگیرید. در واقع، هنگامی که شما به درستی نشانه گذاری‌های اسکیما را در صفحات سایت خود اعمال می‌کنید، آن صفحات را واجد شرایط دریافت نتایج غنی از گوگل می‌کنید.

و این قطعا نرخ کلیک شما را در نتایج جستجوی گوگل افزایش می دهد.

بسیاری از صاحبان سایت، داده‌های ساختار را نادیده می‌گیرند. این به این دلیل است که یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست. اعمال نشانه گذاری‌های اسکیما مدتی زمان می‌برد و معمولاً نیازمند تلاش زیادی است. خوشبختانه، چندین ابزار وجود دارد که به شما کمک می‌کند فرآیند دستی را خودکار کنید.

برای کاربران وردپرس، تعداد زیادی افزونه مختلف برای این منظور وجود دارد. همچنین می‌توانید از مولدهای اسکیما (سایت‌های تولید کننده داده‌های ساختار یافته) استفاده کنید که استفاده از آن‌ها رایگان است.

استفاده از این سایت‌ها، ایجاد نشانه گذاری‌های اسکیما را برای شما آسان‌تر می‌کند. نکته مهم استفاده از این سایت‌ها این است که، نیازی به داشتن دانش کدنویسی نخواهید داشت.

۷) استفاده از AMP (صفحات موبایل شتاب داده شده)

هنگامی که از AMP در سایت خود استفاده می‌کنید، به طور خودکار حجم یک صفحه را به حداقل می‌رساند. فقط سربرگ، محتوا و تصاویر پست باقی می‌ماند. درنتیجه این فرآیند به کاربران تلفن همراه شما بهترین UX ممکن را ارائه می دهد زیرا زمان بارگذاری سایت را بسیار سریع می‌کند.

بسیاری از صاحبان سایت هنوز نمی‌دانند که چگونه AMP به نتایج صفحات موتورهای جستجو کمک می‌کند. گوگل تایید می‌کند که استفاده از AMP یک عامل رتبه بندی کلی سئو نیست، در حالی که سرعت سایت یک عامل مهم سئو است. و AMP باعث می‌شود سایت شما بسیار سریعتر بارگذاری شود.

نصب AMP در سایت شما خیلی سخت نیست و به هیچ نوع دانشی در زمینه توسعه وب برای کاربران وردپرس نیاز ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزونه رسمی  AMPوردپرس را نصب و اجرا کنید. البته در موارد خاص، صاحب سایت می‌تواند از یک برنامه نویس درخواست کند تا یک افزونه‌ی AMP  اختصاصی برای سایت او بنویسد.

نکته مهم: استفاده از AMP برای هر صاحب سایتی منطقی نیست. AMP طراحی‌های صفحه را کاهش می‌دهد و تصاویری که برای کمک به تبدیل کاربران به مشتری استفاده کرده‌اید ممکن است در صفحه AMP نشان داده نشوند.

همچنین اگر یک سایت تجارت الکترونیک ( فروشگاه اینترنتی) دارید، نباید از AMP در صفحات دسته بندی محصولات و فروش محصولات استفاده کنید. در عوض، از سازگاری سایت، بدون استفاده از AMP تمرکز کنید.

۸) بررسی دوباره همه‌ی لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی برای ساختار و رتبه بندی جستجوی هر سایتی بسیار مهم هستند. مهم‌ترین پست‌ها و صفحات سایت شما قطعاً باید لینک‌های داخلی زیادی داشته باشند که به سمت آن هدایت می‌شوند. لینک‌های داخلی همچنین به کاربران شما کمک می‌کند تا به درستی در سایت شما هدایت شوند و می‌توانند در فرآیند تبدیل آن‌ها از کاربران به مشتریان واقعی کمک کنند.

همچنین با استفاده از انکر تکست که برای لینک‌های داخلی استفاده می‌کنید، مانند فرآیند استفاده از انکرتکست در بک لینک‌ها، به گوگل کمک می‌کنید تا حوزه فعالیت صفحات سایت خود را درک کند.

تصور کنید با لینک دهی مستقیم به صفحات قدیمی سایت که دیگر وجود ندارند چگونه می‌توانید انتقال ارزش آن صفحه از سایت که به اصلاح “link juice” گفته می‌شود را هدر دهید. یا ممکن است به URL هایی که دارای ریدایرکت هستند لینک دهید.

وقتی به URL هایی با خطای ۴۰۴ لینک می‌دهید، جریان لینک جویس را متوقف می‌کنید و فرصت انتقال ارزش سایت را هدر می‌دهید.

و ریدایرکت‌ها باعث می‌شوند، قدرتی که توسط لینک‌های شما منتقل می‌شود به شدت کاهش یابند. بهتر است بجای ریدایرکت مستقیماً به صفحه‌ی موردنظر لینک دهی کنید.

آنالیتیکس

۹) تایید گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

اگر هنوز سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) تأیید نکرده‌اید، این مورد باید در بالای فهرست چک لیست سئوی سال ۲۰۲۲ شما باشد. در حقیقت، تأیید شدن سایت شما در کنسول جستجوی گوگل باید یکی از اولین قدم‌هایی باشد که می‌خواهید در گوگل ظاهر شوید. باید بدانید، به عنوان صاحب سایت، دانستن ارزش این تایید حیاتی است.

فرآیند تایید کنسول جستجوی گوگل بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به کنسول جستجوی گوگل بروید و از حساب گوگل خود برای ورود به سیستم استفاده کنید. سپس مراحلی را که ارائه می‌دهد برای تأیید سایت خود دنبال کنید. وقتی کارتان تمام شد، گوگل شروع به خزیدن سایت شما و ایندکس کردن آن می‌کند.

۱۰) ارسال نقشه سایت

پس از راه‌اندازی توسط کنسول جستجوی گوگل، باید نقشه‌های سایت XML را برای کمک به گوگل در خزیدن سایت خود ارسال کنید. گوگل URL های خزنده موجود در نقشه سایت را در اولویت قرار می‌دهد و بیشتر آن‌ها را می‌خزند.

URL هایی که در نقشه سایت نیستند همچنان خزیده می‌شوند، اما نه با اولویت.

برای سایت‌های بزرگ، بهتر است چندین نقشه سایت بسازید تا URL ها را به طور موثرتر سازماندهی کنید. شما همچنین باید یک نقشه سایت تصویری برای بهبود سئوی تصاویر خود بسازید.

۱۱) بررسی خطاهای ایندکس و خزیدن (Indexing and Crawling)

دسترسی به گزارش بخش Coverage سرچ کنسول گوگل یکی از بزرگترین مزایای تایید سایت وردپرس شما است. در گزارش Coverage ، در مورد خطاهای خزیدن که می‌تواند از ایندکس شدن صفحات شما جلوگیری کند، هشدار داده می‌شود. همچنین لیست URL هایی را که در حال حاضر ایندکس می‌شوند،URL هایی که از SERP ها حذف شده اند و URL هایی با هشدارهای مختلف مشاهده خواهید کرد.

۱۲) ارتقاء به گوگل آنالیتیکس ۴ (۴GA)

۴GA  یا Google Analytics4 یک نسخه بسیار بهبود یافته از آنالیتیکس است. این نسخه از گوگل آنالیتیکس فناوری هوش مصنوعی پیشرفته‌تری دارد که به شما بینش‌های هوشمندانه‌تر و بیشتری در مورد تلاش‌های بازاریابی شما در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین توانایی ادغام بهتر با Google Ads را به شما می‌دهد و در عین حال به شما کمک می‌کند تا چرخه گردش کاربران خود را بهتر درک کنید.

به مروز زمان، همه حساب‌های کاربری جدید گوگل آنالیتیکس به طور خودکار به GA4 تبدیل شده‌اند. اگر هنوز از نسخه قبلی استفاده می‌کنید، می‌توانید ارتقا را در تنظیمات حساب خود انجام دهید.

به شدت توصیه می‌شود که تمام حساب‌های کاربری آنالیتیکس را به GA4 تبدیل کنید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کنید. در حالی که ممکن است کمی زمان بر باشد تا با نحوه عملکرد پلتفرم جدید سازگار شوید، هیچ زمانی بهتر از همین لحظه برای انطباق با تغییرات و شروع بهبود سئوی سایت‌تان وجود ندارد.

کلام آخر

کامل کردن سئو وردپرس کاری زمان‌بر است. معماری‌های زیبای روم نیز در یک روز ساخته نشده‌اند و بهتر است بدانید هیچ کس نمی‌تواند در یک شب سئو سایت خود را کامل کند. مانند هر کار دیگری تلاش و سخت کوشی برای رسیدن به اهداف پاداش‌های بزرگی دارد. تصور کنید که محتوای شما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارد! این جایزه به تنهایی به ازای هر دقیقه که می‌گذرد به شما پاداش خواهد داد. پس تمرین و تداوم را فراموش نکنید تا با روش‌های درست این چک لیست سئو موفق شوید.

پیشنهاد آوان طرح برای مطالعه