بسیاری از افراد در بدو ورود خود به دنیای فروش اینترنتی نگران هستند. صاحبان فروشگاههای اینترنتی باید برای کمک به مشتریان خود تمام روشهای اعتمادسازی را بدانند و اجرا کنند. درصورت عدم اجرای روش های جلب اعتماد مشتریان، ترس مشتریان فروشگاه های اینترنتی کاملاً درست است چراکه در فروش اینترنتی به دلیل نداشتن شناخت نسبت به فروشنده، لمس نکردن محصول و عدم امکان تست کالای موردنظر باید با روشهای مخصوص اعتماد مشتریان را بدست آورد. این اعتمادسازی در فروش آنلاین بین مشتریان و کسب و کار شما نیازمند صبر و تخصص است.
در این مطلب از آوان طرح روشهای جلب اعتناد مشتریان از نظر فنی، طراحی و سیاستهای فروش آنلاین را بررسی میکنم؛ پس تا آخر همراه من باشید.
۳ قدم برای جلب اعتماد مشتریان از نظر فنی
برای اعتمادسازی بین فروشگاه اینترنتی و خریداران اقدامات مختلفی باید انجام داد اما از مهمترین آنها مطمئن به نظر رسیدن سایت شما است. اگر مشتری به سایت شما اعتماد نکند، به هیچ وجه خریدش را نهایی نمیکند. در ادامه ۳ قدم برای اعتمادسازی از نظر فنی و زیرساخت سایت را با هم ببینیم.
۱) کسب مجوز شاخصهای اعتماد و نمادهای تجاری
- یکی از مهمترین مواردی که میتواند نشاندهنده مورد اطمینان بودن یک سایت باشد، وجود لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی در سایت است. نماد اعتماد الکترونیکی که به اختصار اینماد” Enamad ” گفته میشود، توسط سازمان مرکز توسعهی تجارت الکترونیکی صادر میگردد. با اخذ مجوز اینماد فعالیتهای فروشگاه اینترنتی قانونی شمرده میشود و کاربران با اعتماد بیشتری از فروشگاه آنلاین خرید خود را انجام میدهند.
- با کسب لوگو نشان ملی ثبت (رسانههای دیجیتال) هویت و صلاحیت صاحب فروشگاه اینترنتی برای فعالیت در دنیای وب احراز میشود. این نشان توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال (ستاد سازماندهی پایگاههای اینترنی) به آدرس https://logo.samandehi.ir به کسب و کارها اعطا میشود.
- برای جلب اعتماد بیشتر مجوز کشوری کسب و کار مجازی را بدست بیاورید. بر اساس آئین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و پس از انجام استعلامات هویتی و مکانی توسط سازمانهای ذیربط، کسب و کار اینترنتی موفق به دریافت پروانه کسب (مجوز کسب و کار) از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی شده است.
با قراردادن این نمادها در پابرگ سایت فروشگاهی یا صفحه تماس با ما به کاربران تازه وارد خود حس اطمینان و آسودگی خیال، برای خرید را میدهید.
۲) کسب گواهینامه SSL
- Secure socket Layer که به اختصار SSL نامیده میشود و به شکل یک قفل سبز رنگ در نوار آدرس سایت نمایش داده میشود، یکی از بهترین موارد برای اعتمادسازی در فروش آنلاین است. SSL به معنی “لایه اتصال امن” است و در واقع یک پروتکل امنیتی استاندارد بر پایه رمزنگاری است که برای برقراری ارتباط امن میان سرور (سایت شما ) و مشتری در اینترنت بهوجود آمده است. کسب گواهی SSL به مشتریان فروشگاه اینترنتی شما اطمینان کافی میدهد تا اطلاعات کارت اعتباری (رمزعبور و اطلاعات بانکی) خود را موقع پرداخت در اختیار وب سرور فروشگاه اینترنتی قرار دهند.
- از طرف دیگر کسب پروتکل HTTPS یا گواهینامه SSL برای اخذ اینماد ضروری است.
- از حمله هکرها به سایت شما جلوگیری میکند. میتوان گفت با این کار امنیت سایت خود را تایید میکنید.
- براساس گزارشات گوگل، زمانیکه ۲ سایت با شرایط یکسان اما یکی از آنها بدون گواهی SSL باشد، گوگل آن سایتی را که گواهی اس اس ال دارد معتبرتر شناسایی میکند و در رتبهی بالاتری در جستجوی گوگل نمایش داده میشود.
۳) نبود لینک خطا برای اعتمادسازی در فروش آنلاین
لینکهای خراب بی اعتمادی مشتریان را بههمراه میآورند. لینکهای خراب یا خطا همان لینکهایی هستند که مخاطبان با کلیک بر روی آنها با صفحهی خطا مواجه میشوند. پس با حذف تک تک آنها به اعتماد سازی در فروش آنلاین کمک کنید.
۴) پشتیبانی ۲۴ ساعته
برای جلب اعتماد در خریدهای اینترنتی از طریق سایت فروشگاهی یا پلتفرمهای دیگر مثل اینستاگرام باید به ایمیل یا پیامهای مشتریان به سرعت پاسخ داد. پاسخ ندادن یا پاسخگویی با تاخیر باعث انصراف خرید مشتری میشود.
۵) تهیه هاست مناسب
هاست یکی از مهمترین پارامترهای جلب اعتماد مشتریان در فروش اینترنتی است. به اینصورت که با خرید هاست از شرکتهای معتبر و باتجربه احتمال قطع شدن سایت را از بین میبرید. اگر سایت شما همیشه و در همهی ساعات شبانهروز در دسترس کاربران باشد اعتماد مشتریان به فروشگاه اینترنتی شما بیشتر میشود.
۶ راهکار طراحی برای اعتمادسازی در فروش آنلاین
بعد از اقدامات فنی برای اعتمادسازی در فروش آنلاین و اینترنتی نوبت به نیازهای طراحی و رابط کاربری درست در جلب اعتماد مشتریان سایت میرسد. در ادامه ۶ راهکار ضروری برای اعتمادسازی از نظر طراحی را ببینید.
۱) طراحی صفحه ارتباط با ما
در سایت و فروشگاه اینترنتی اطلاعات فروشگاه به همراه شماره تلفن، ایمیل، آدرس و… در صفحهای با نام ارتباط با ما قرار میگیرند. این اطلاعات نشاندهنده هویت فروشگاه و برند است که اطمینان مشتریان را جلب میکند.
۲) امکان پرداخت درب منزل
بیشتر افرادی که برای اولین بار است، قصد خرید از سایت فروشگاهی شما را دارند، نگرانی درمورد تحویل خریدشان مانع از نهایی کردن سفارش آنها میشود. برای جلب اعتماد این دسته از مشتریان پرداخت درب منزل بهترین گزینه است.
۳) سیستم نظر سنجی و ثبت دیدگاه در رابطه با محصولات
سیستم نظرسنجی یا ثبت دیدگاه به کاربران جدید کمک میکند، دید بهتری نسبت به سایت شما یا کالای موردنظر خود پیدا کنند و با اطمینان بیشتری درباره تهیه محصول خود تصمیم بگیرند. امروزه نظرات مثبت یا منفی کاربران سایت نقش مهمی در میزان فروش هر محصول دارد.
۴) طراحی صفحه فروم در فروشگاه
برای ایجاد اعتماد بیشتر، با طراحی صفحه فروم به کاربران سایت خود امکان بحث و تبادل نظر درباره محصولاتتان را فراهم کنید. این صفحه چون با همراهی مشتریان شما اداره میشود بیشترین کمک را به اعتمادسازی سایت فروشگاهی میکند.
۵) وبلاگ فروشگاه برای اعتمادسازی در فروش آنلاین
با داشتن بلاگ در فروشگاه به مشتریان خود این موضوع را القا میکنید که یک تیم قوی و تخصصی اداره این فروشگاه را در دست دارند. از طرفی در بخش بلاگ شما با پاسخگویی به نیازهای مخاطبان خود، حس ارزشمند بودن را به آنها هدیه میدهید، پس به راحتی اعتماد مشتریان خود را بدست میآورید.
۶) طراحی ظاهری بروز و جذاب فروشگاه
هنگام انتخاب قالب وردپرس دقت کنید. قالبهای ارزان ولی بدون جذابیت متناسب با کسب و کارتان انتخاب نکنید. بهروز بودن قالب حس خوب و ارزشمندی را به مخاطبان انتقال میدهد. لوگو و تصاویر هم شامل این ارزش میشوند.
سیاستهای فروشگاه در جلب اعتماد مشتریان
علاوه بر ۲ روش فنی و طراحی برای اعتمادسازی در فروش اینترنتی هر فروشگاه اینترنتی باید سیاستهای خاص خود را برای ارتباط با مشتریانش داشته باشد. در ادامه ۵ پیشنهاد برای سیاستهای فروش اینترنتی را ببینید.
۱) امکان بازگشت کالا در صورت نارضایتی
رسیدن به بالاترین سطح موفقیت در فروش اینترنتی نیازمند ارائه امکانات خاص در فروشگاه اینترنتی است. از موردتوجهترین سیاستهای طرفدار مشتری در فروشهای اینترنتی امکان مرجوعیت کالا در صورت عدم رضایت است. با نمایش و ذکر این مورد اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.
۲) ضمانت اصل بودن کالا
اعتمادسازی باید جزو اولویتهای فروش اینترنتی شما باشد پس اگر تمام محصولات شما اصل یا دارای گارانتی هستند، حتما به همراه عکس این مورد را به مشتریان خود اطلاع دهید.
۳) بیان تمام خصوصیات محصول
به هر قیمتی محصول یا خدماتتان را نفروشید. هنگام معرفی محصول تمام خصوصیات مثبت و منفی آن ذکر کنید، با این کار مشتریان به صداقت شما پیبرده و با اطمینان از شما خرید میکنند. به این کار محصول نویسی میگویند. محصول نویسی درست هم برای پیدا شدن در نتایج گوگل (سئو محصول) و هم برای راهنمایی مشتریان سایت فروشگاهی معجزه میکند.
۴) فونت و نگارش درست برای اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی
استفاده از فونت های نامناسب یا وجود غلطهای املایی حس بدی را به مشتریان القا میکند. بنابراین با انتخاب فونت مناسب و حذف غلطهای املایی مخاطبان سایت را به مشتری تبدیل کنید.
۵) حضور مستمر و ویژه در شبکههای اجتماعی
باتوجه به حضور حداکثری افراد در شبکههای اجتماعی، متناسبترین شبکه اجتماعی با کسب و کار خود را پیدا کنید و با حضور فعال و همیشگی به اعتماد سازی کسب و کار خود کمک کنید. از این طریق میتوانید بسیاری از مشتریان را با فروشگاه اینترنتی خود آشنا و با آنها همراه شوید.
نتیجهگیری
تمام موارد بالا از واجبات یک فروشگاه اینترنتی است. اگر قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی دارید اما از جلب اعتماد مشتریان و فروش حداکثری سایت خود نگران هستید گروه آوان طرح در ایجاد و فراهم کردن تمامی موارد ایجاد اعتماد برای مشتریان در خدمت شماست. چرا که بدون اعتماد خریدی هم صورت نمیگیرد.