لوگو آوان طرح

تولید محتوا چیست؟ | ۱۰ دلیل برای تولید محتوای موثر

وارد دنیای کسب و کار آنلاین شده باشید یا نه، حتما کلمه تولید محتوا یا تولید کننده محتوا را شنیده‌اید. اما تصور دقیق و کاملی از آن دارید؟ اصلاً محتوا چیست؟ تولید محتوا به چه درد می‌خورد؟ چند نوع محتوا وجود دارد؟

تا چند سال پیش فقط کسب و کارهای بزرگ می‌توانستند وارد تبلیغات دیجیتال شوند. استفاده از تبلیغات بنری شهری یا تبلیغات تلوزیونی به قدری گران بود (و هست) که بسیاری از کسب و کارها امکان فکرکردن به آن را ندارند. اما از زمانی که صنعت تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و روش‌های فراوان دیگری را در اختیار مردم جهان گذاشت. برندهای کوچکتر شانس بیشتری برای موفقیت بدست آوردند زیرا همه کسب و کارها شانس مساوی در دسترسی به گزینه‌های تبلیغاتی مقرون به صرفه دارند.  امروزه که بازاریابی دیجیتال عضو اصلی استراتژی بازاریابی کسب و کارها است و همه مخاطبان در دنیای آنلاین حضور دارند، تولید محتوا مهم‌تر از همیشه است. آمارها نشان می‌دهند آمریکایی‌ها روزانه در معرض حدود ۴۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ آگهی قرار می‌گیرند 😲 و این آمار برای کشور ما ایران بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

با این حال، یک نکته مهم وجود دارد. شما باید راه‌های جدید و هیجان‌انگیزی برای جذب مردم پیدا کنید تا برندتان بتواند در میان امواج اطلاعاتی دیده شوند. دقیقاً به همین دلیل است که اخیراً عبارت “محتوا پادشاه است” بسیار پرسر و صدا شده است.

فراتر از این موارد، بیایید به دلایل دیگر اهمیت تولید محتوا بپردازیم! در ادامه ۱۰ دلیل وجود دارد که چرا تولید محتوا باید بخشی اساسی از مدل کسب و کار هر شرکت باشد.

محتوا چیست؟

محتوای سایت یا شبکه‌ های اجتماعی همان ارتباط میان صاحب کسب و کار با کاربران دیجیتال است. این ارتباط می‌تواند متن، تصویر، اینفوگرافیگ، ویدیو، پادکست و خیلی موارد دیگر باشد که با مخاطباتان برای شروع یک رابطه برد- برد برقرار می‌کنید.

شاید بپرسید چطور؟ قضیه از این قرار است که هر چه محتوای سایت یا شبکه اجتماعی شما جذاب، ساده و قابل فهم‌تر باشد، افراد بیشتری را جذب می‌کند. همه کاربران اینترنت در فضای مجازی به دنبال سوال یا هدفی خاص می‌گردند که اگر شما بتوانید با محتوای ساده و دقیق به سوال‌شان پاسخ دهید هم کاربران را به نتیجه رسانده‌اید و هم مخاطبانی که از این طریق جذب شوند در آینده به مشتری وفادار تبدیل می‌شوند.

و نکته خوب اینکه به واسطه همین تعامل ساده کاربران و سایت، ترافیک ورودی (Inbound traffic) و مدت زمان ماندن در سایت‌تان (Dwell Time) به طور چشمگیری افزایش می‌یابد که این بزرگ‌ترین امتیازی است که گوگل به شما می‌دهد. رتبه سایت‌تان افزایش می‌یابد و در لیست نتایج گوگل بالاتر می‌روید، مخاطبان‌تان باز هم افزایش می‌یابند و باز هم افزایش ترافیک و افزایش فروش و با چرخه موفقیت یکی می‌شوید.

این مورد در شبکه‌ های اجتماعی هم صدق می‌کند. یعنی اگر مخاطبان زمان بیشتری در حساب اینستاگرام شما بمانند و بیشتر مخاطبان‌تان با محتوای شما تعامل برقرار کنند، اینستاگرام متوجه می‌شود که محتوای شما برای مخاطبان جذاب است. درنتیجه در اکثر جستجوهای کاربران دیگر هم شما را زودتر از رقیب‌تان معرفی می‌کند و به‌راحتی پست یا ریلزهای منتشر شده شما در اکسپلور اینستاگرام دیده می‌شوند.

تولیدمحتوا چیست

۱۰ دلیل برای تولید محتوای سایت

داشتن محتوای مفید یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای هر کسب و کار و در هر حوزه است. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند زمان و منابع خود را به تولید محتوا اختصاص ندهند و انجام این کار را از اهداف بازاریابی خود حذف می‌کنند. در نقطه مقابل شرکت‌هایی که در ایجاد محتوای جذاب و قابل توجه مشارکت دارند، مزایای بسیار زیاد بدست می‌آورند؛ که می‌تواند ارزش جدیدی را برای کسب و کار شما فراهم کند.

ممکن است برخی معتقد باشند، تولید محتوا به طور سنتی به عنوان یک تکنیک فروش در نظر گرفته نمی‌شود اما واقعیت این است که تولید محتوا به خوبی با کمپین‌های بازاریابی ارتباط دارد. در ادامه به توضیح ۱۰ دلیلی که تولید محتوا بر رشد کسب و کار شما دارد می‌پردازم.

۱) مشتریان اعتماد بیشتری به شما پیدا می‌کنند

وقتی محتوایی را در مورد موضوعی ایجاد می‌کنید و روی آن متمرکز می‌شوید، خود را به عنوان یک متخصص در این زمینه مطرح می‌کنید. به خصوص اگر محتوا مفید یا پاسخ مستقیم سوالات کاربران باشد، مشتریان بر اساس اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته‌اید، تمایل بیشتری به شما پیدا می‌کنند و اعتمادشان بیشتر می‌شود.

۲) شما را مانند یک متخصص جلوه می‌دهد

متخصص بودن چیزی نیست که بتوانید به‌سادگی به عنوان خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید مشتریان شما را به عنوان یک متخصص در حوزه کاری خود معرفی کنند، باید آن را کسب کنید. ایجاد محتوایی که حوزه کاری شما را منعکس می‌کند می‌تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک متخصص در آن زمینه تبدیل شوید.

۳) یک کتابخانه کامل با تولید محتوا بسازید

خوبی محتوا این است که با شما می‌ماند. هنگامی که یک پست یا مقاله وبلاگ منتشر می‌کنید، به کتابخانه محتوای موجود شما اضافه می‌شود. پس از مدتی، این منبع بزرگ اطلاعاتی می‌تواند به رشد برند شما کمک کند. تا به حال به این فکر کرده‌اید کتابخانه برند شما چقدر است؟

۴) تولید محتوا، سئو را بهبود می‌بخشد

تولید محتوا یکی از عناصر کلیدی سئو است. استفاده از محتوا با کلمات کلیدی مناسب در مکان‌های مناسب راه خوبی برای ارتقای بهینه سازی سایت برای صفحه فرود یا سایت شما است. در واقع محتوای سئو شده باعث دیده شدن سایت شما در موتورهای جستجو می‌شود و ترافیک را به سمت سایت شما هدایت می‌کند. همچنین محتوای سئوشده با قرارگرفتن در بالای لیست نتایج گوگل (SERP) افراد را تشویق می‌کند محصولات وخدمات شما را خریداری کنند.

۵) مخاطبان جدید جذب می‌کند

مشتریان داده‌های مفید را دوست دارند و اگر اطلاعاتی را ببینند که برایشان جالب به نظر می‌رسد، احتمالاً شما را دنبال می‌کنند و به صفحه اصلی سایت یا حساب کاربری شبکه اجتماعی شما می‌روند. در واقع شما می‌توانید با تولید محتوای موثر ترافیک و بازدید سایت خود را چند برابر کنید. در مرحله بعد اگر واقعاً به مفید بودن و متخصص بودن شما پی‌ببرند حتماً سایت شما را به عنوان مرجع به دیگران هم معرفی می‌کنند.

۶) مکمل بازاریابی درونگرا است

در کنار سایر استراتژی‌های بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)، ایجاد محتوا، کلیدی است. محتوا بخش عالی و اصلی کمپین بازاریابی شما است. بازاریابی محتوا به قدری برای کسب و کار شما ضروری است که ست گادین (Seth Godin) نابغه بازاریابی جهان می‌گوید: بازاریابی محتوا تنها شکل بازاریابی است که باقی مانده؛ تاریخ مصرف سایر شیوه‌ها گذشته است.

۷) تولید محتوا برند شما را تثبیت می‌کند

ایجاد برند به زمان نیاز دارد. برای ارتقای نام تجاری خود، با استفاده از پست‌های محتوا می‌توانید به معرفی برند خود و شناسایی شرکت‌تان در صنعت کمک کنید. شما می‌توانید با معرفی محصولات، خدمات و اهداف شرکت با استفاده از انواع فرمت محتوا (محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری و محتوای صوتی) به تثبیت برند خود در نگاه مخاطبان کمک بسیاری کنید.

۸) تولید محتوا سهم بازار را افزایش می‌دهد

محتوای بیشتر، می‌تواند سهم بیشتری از بازار را در اختیارتان قرار دهد. مشتریان جذب مشتریان می‌شوند، بنابراین محتوای تعاملی می‌تواند به شما در افزایش فروش و درآمد کمک کند. تولید محتوا راهی عالی برای گسترش نام تجاری شما و جلب علاقه مشتریان احتمالی است که در غیر این صورت نمی‌توانستید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

۹) به منبع یابی سرنخ‌های ورودی کمک می‌کند

سرنخ های جدید بخش مهمی از رشد تجارت شما هستند. تکنیک‌های بازاریابی برونگرا به اندازه گذشته موثر نیستند، چرا که منبع‌یابی سرنخ ورودی به روش‌های بازاریابی درونگرا متکی است؛ و یکی از مهم‌ترین آن‌ها هم تولید محتوا است. سرنخ‌هایی که از محتوای شما به شما می‌رسند نسبت به سرنخ‌هایی که از منبع سرد جذب می‌شوند ماندگارتر هستند و احتمال جذب و حرکت‌شان در قیف فروش بیشتر است.

۱۰) مخاطبان سایت را هدایت می‌کند

اگر مخاطبان وبلاگ سایت بتوانند اطلاعات مفیدی پیدا کنند، احتمال بیشتری دارد که به صفحه اصلی سایت یا لندینگ مورد نظر شما مراجعه کنند. با ایجاد و ارسال محتوای جذاب، می‌توانید علاقه‌ای را در مشتریان خود ایجاد کنید که آن‌ها را تشویق می‌کند تا به برند شما توجه کنند.

 

انواع فرمت تولید محتوا

فرمت‌های محتوا

قبل از تولید محتوا باید مخاطب خود را بشناسید، علایق و نیازهایش را کشف کنید و با توجه به بستر انتشار محتوا فرمت آن را تعیین کنید. فرمت‌های محتوا شامل: وبلاگ، ویدئو، پادکست، تصاویر اینفوگرافیک، عکس و کتاب‌های الکترونیکی هستند.

وقتی اکثر مردم به بازاریابی محتوا فکر می‌کنند، اولین کلمه‌ای که به ذهنشان خطور می‌کند وبلاگ نویسی است. وبلاگ نویسی عالی است اما سایر اشکال محتوا هم به سرعت در حال رشد هستند. طی دو سال گذشته، دنیای پادکست از ۱۸.۵ میلیون قسمت به ۳۰ میلیون قسمت افزایش یافته است و یوتیوب هر روز میلیاردها بازدید دریافت می کند. بنابراین وقتی محتوایی را در قالب‌های مختلف منتشر می‌کنید، می‌توانید از مخاطبان رو به رشد استفاده کنید.

به علاوه، انتشار انواع مختلف محتوا، به شما امکان حضور «در هر جایی» که مخاطبان شما زمانی را به صورت آنلاین سپری می‌کنند را می‌دهد. برای مثال، ممکن است شخصی وقتی آخرین مقاله شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، نبیند اما به احتمال زیاد پادکست شما را در راه بازگشت از محل کار به خانه بشنود. با این حال توجه داشته باشید که برخی محتواها فقط برای فرمت‌های خاص مناسب هستند.

یک مثال ساده: شما ترجیح می‌دهید رقص را چگونه یاد بگیرید: آموزش رقص از یک ویدیو یا از یک مقاله نوشته شده؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟

۳ نوع محتوا وجود دارد

۳ نوع اصلی محتوا وجود دارد. انواع محتوا شامل: محتوای سنگ بنا، محتوای دروازه ‌دار و محتوای در حال تکامل هستند. در ادامه به معرفی هر کدام از این محتواها می‎‌پردازم.

۱) محتوای سنگ بنا:

محتوای سنگ بنا محتوایی است که سعی می‌کند یک موضوع واحد را به روشی قطعی پوشش دهد. هدف محتوای سنگ بنا اغلب رهبری فکری است. شما آن را تولید می‌کنید تا اقتدار خود را نزد مخاطبان خود تثبیت کنید.

۲) محتوای دروازه‌ دار:

محتوای دروازه دار، محتوای ارتباطی است که می‌توان آن را با چیزی مبادله کرد. درواقع مخاطبان شما پس از ارائه اطلاعات خود می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. مانند: اطلاعات تماس، آدرس ایمیل یا شماره تلفن. در بیشتر مواقع برای ایجاد سرنخ و ارتباط با مخاطب، محتوای دروازه‌ای (ارتباطی) تولید می‌شود.

۳) محتوای در حال تکامل

محتوای در حال تکامل جریانی از محتوای تولید شده‌ی منظم است. ممکن است به شکل مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ، گزارش‌های خبری منظم یا قسمت‌های منظم یک برنامه باشد. باید برای ایجاد آگاهی از برند در بین مخاطبان مورد نظرتان، محتوای در حال تکامل تولید ‌کنید.

چه مقدار از هر نوع محتوا باید تولید کنید؟

مقدار واقعی محتوایی که برای تولید نیاز دارید از شرکتی به شرکت دیگر و صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. یک پاسخ کوتاه این است که بگویم شما فقط باید حداقل مقدار محتوای مورد نیاز خود را برای دستیابی به نتایج دلخواه خود تولید کنید. اما این پاسخ برای بسیاری از صاحبان مشاغل رضایت بخش نیست.

شاید فکر کردن به این‌که برای هر نوع محتوا چه مقدار محتوا باید تولید کنید راحت‌تر باشد. محتوای سنگ بنا باید متفکرانه و معتبر باشد. بنابراین تولید آن زمان زیادی می‌برد. در نتیجه، نمی‌توانید مقدار زیادی از آن را تولید کنید، زیرا باعث هدر رفتن منابع می‌شود.

محتوای سنگ بنا به ماهیت خود بیشترین منابع را از هر نوع محتوا می‌طلبد. این منابع ممکن است زمان یا دانش باشد اما رهبری فکری به هر دوی آن‎ها نیاز دارد.

محتوای ارتباطی (دروازه‌ای) برای دستیابی به اهدافش نباید به اندازه محتوای سنگ‌بنا سخت باشد، اما از آنجا که هدف محتوای ارتباطی ایجاد یک ارتباط است. بنابراین تعداد بیشتری از آن می‌تواند شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر کند.

محتوای در حال تکامل نیاز به تولید منظم و تداوم دارد. هدف از تکامل محتوا ایجاد آگاهی است. شما این کار را به طور منظم، با ایجاد و توزیع محتوای جدید انجام می‌دهید. اگر مخاطبان بالقوه شما بدانند که شما این کار را انجام می‌دهید، ممکن است کنجکاو شوند تا درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

چرا تولید محتوا ضروری است

چرا باید تولید محتوا کنید؟

هدف بازاریابی محتوا ایجاد مخاطب و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید چیزی است. اما هدف تولید محتوا بسیار محدودتر است. هدف از تولید محتوا برقراری ارتباط با یک مخاطب خاص است. محتوا برای افراد و مخاطبان زیادی منتشر و توزیع می‌شود اما به نیازها و مشکلات یک به یک مخاطبان می‌پردازد.

توجه به این نکته تفاوت زیادی در اثربخشی محتوا ایجاد می‌کند. اگر هدف محتوا تحریک یک فرد برای انجام کاری خاص است، باید به همان یک فرد بپردازد (ایجاد پرسونای مخاطب). فردی که شما به آن خطاب می‌کنید توسط شخصیت‌های بازاریابی شما نشان داده می‌شود. این پرسوناها به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما ایجاد می شوند.

راه ارتباط با یک فرد ایجاد محتوایی است که سرگرم کننده، آموزشی، آموزنده یا ترکیبی از هر سه باشد. محتوای سرگرم کننده با افراد در سطح احساسی ارتباط برقرار می‌کند. محتوای آموزشی در سطح فکری به هم متصل می‌شود و محتوای آموزنده در سطح توجه ارتباط برقرار می‌کند.

کلام آخر برای تولید محتوا

استراتژی مناسب کسب و کارتان را برای داشتن محتوای بهینه و سئو شده داشته باشید.

  • اهداف‌ بازاریابی محتوایی خود را مشخص کنید.
  • با تحقیق درست مخاطبانتان را بشناسید.
  • به طور مکرر محتواهای تولید شده‌تان را بررسی کنید.
  • بعد از تجزیه و تحلیل محتوای سایت، اگر آمار پیشرفت‌تان قابل توجه بود، استراتژی خود را دنبال کنید.

منبع:

Forbes

پیشنهاد آوان طرح برای مطالعه