لوگو آوان طرح

سئو چیست؟ اهمیت سئو سایت و انواع سئو

سایت بدون سئو، شبیه انسانی است که در دل جنگل تاریک گم شده و برای کمک فریاد می‌زند ولی کسی صدایش را نمی‌شنود. با رعایت نکات سئو می‌توانید سایت‌تان را از دل جنگل تاریک گوگل نجات دهید و صدایش را به گوش کاربرانی که جواب سوال‌شان در دل سایت شما است، برسانید.

در این مطلب از آوان طرح برای شما توضیح می‌‌دهیم که سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟ سپس به بررسی ۸ روش سئو و  تکنیک ‌های مختلف سئو(سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) می‌پردازم.

تعریف سئو

Search Engine Optimization که به اختصارSEO  گفته می‌شود؛ به عبارت ساده‌تر، به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش دیده شدن آن است. زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی به کسب و کارتان وجود خواهد داشت.

اما سئو دقیقاً یعنی چه؟ سئو به معنی:

“بهینه سازی برای موتور های جستجو” است.

بهینه سازی موتورهای جستجو به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود؛ که اگر به درستی انجام شوند باعث بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.

تکنیک های سئو

چرا سئو اهمیت دارد؟

هر روزه به تعداد کاربرانی که نیازهایشان را از طریق گوگل جستجو می‌کنند افزوده می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل، روزانه چیزی حدود ۳.۵ میلیارد جستجو از طریق گوگل انجام می‌شود. حالا به راحتی اهمیت این جمله بیل گیتس را درک می‌کنیم که می‌گوید: اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنه روزگار حذف خواهید شد.

با یک مثال ساده اهمیت سئو در گوگل را توضیح می‌دهم. براساس ابزارهای ” اندازه‌گیری تعداد جستجوی کلمات کلیدی گوگل” خرید اینترنتی موبایل یا عبارت‌های مشابه آن چیزی حدود ۸۰۰۰ سرچ در ماه دارد.
محشره! پس هر ماه ۸۰۰۰ نفر قصد خرید موبایل دارند و به دنبال فروشگاه اینترنتی برای خرید می‌گردند. شما  هم حتما بارها در گوگل جستجو کرده‌اید و می‌دانید بیش از ۸۰ درصد کاربران در همان صفحه اول نتایج جستجو گوگل جواب خود را پیدا می‌کنند و کمتر در صفحات دوم و سوم به دنبال جواب هستند.
پس اگر سایت شما در صفحات سوم و بالاتر نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند. در حقیقیت شما ۸۰۰۰ مشتری را که به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.

سئو فرایندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت‌تان را تشخیص دهد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط، مثلا با عبارت”خرید اقساطی موبایل” سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد و در اینجا به اهمیت سئو در افزایش ترافیک و بازدید سایت پی‌می‌بریم.

سئو چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات‌ها برای خزیدن در صفحات وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آن‌ها در فهرست استفاده می‌کنند. فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می‌‌تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) برای کمک به شما پیدا کند که دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید پیدا کنید.

در مرحله بعد، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها فاکتور یا سیگنال رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا ترتیب صفحات در نتایج جستجو برای یک پرس و جو مشخص تعیین شوند. در قیاس کتابخانه ما، کتابدار تک تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را خوانده است و می‌تواند به شما بگوید که دقیقاً کدام یک پاسخ سؤالات شما را خواهد داشت.

الگوریتم‌های جستجو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه سازی سایت و محتوای خود با در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند به رتبه بندی صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.

عوامل موفقیت سئو را می‌توان به عنوان پروکسی برای جنبه‌های تجربه کاربر در نظر گرفت. به این صورت که ربات‌های جستجو، دقیقاً تخمین می‌زنند که یک ‌سایت یا صفحه وب تا چه حد می‌تواند به جستجوگر آنچه را که جستجو می‌کند ارائه دهد.

برخلاف تبلیغات جستجوی پولی، شما نمی‌توانید برای به دست آوردن رتبه های جستجوی ارگانیک بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازید، به این معنی که کارشناسان سئو باید دست به کار شوند. به عنوان صاحب سایت یا کارشناس سئو سایت برای موفقیت در سئو وردپرس در سال ۲۰۲۲ توصیه می‌کنم این مطلب را بخوانید.

 

انواع تکنیک های سئو

تکنیک های سئو بر اساس دسته بندی های متخصصان به ۳ دسته:

سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم بندی می‌شوند.

سئو-کلاه-سفید

 

سئو کلاه سفید: همیشه خوب و قانونمند هستیم.

در روش سئو کلاه سفید از قوانین تعیین شده برای موتورهای جستجو استفاده می‌شود و در نتیجه سایت به طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا می‌کند.

سئو کلاه سفید بهترین روش سئو است که به خاطر پایبندی به قوانین و اخلاق با نام سئو اخلاقی هم معرفی می‌شود.

در روش سئوی کلاه سفید برای به نتیجه رسیدن نیاز است مدت زمان مشخصی پیوسته و دائماً روی سایت خود کار کنید اما در عوض گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به سایت دیگری نمی‌دهد.

برخی از تکنیک های سئو کلاه سفید عبارتند از:

انتشار محتوای متنی با بالاترین کیفیت در وب سایت شما: گوگل توجه زیادی به این دارد که کدام صفحات از سایت‌ها مشکلات جستجوگران را به بهترین نحو حل می‌کنند. آیا جستجوگر از محتوایی که در صفحه شما دیده است راضی است؟ محتوای شما نه تنها باید مشکل را حل کند. همچنین خواندن آن باید آسان و سرگرم کننده باشد تا درک آن برای کاربران آسان‌تر باشد.

ایجاد یک رابط کاربر پسند: باز هم تکرار می‌کنم، کاربران برای گوگل مهم‌ترین هستند و رضایت آن‌ها باید برآورده شود. شما باید مطمئن شوید که سایت شما قابل پیمایش و دسترسی آسان است.

به اشتراک گذاری لینک صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی: هر استراتژی که بهجذب ترافیک سایت شما کمک می‌کند، باید استفاده شود و اشتراک گذاری لینک، یکی از آن‌هاست.

بهینه سازیHTML: بهینه سازی HTML به این معنی است که شما دائماً کدهای سایت خود را بررسی می‌کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که به طور بالقوه باعث تاخیر در بارگزاری آن شود.

بدون شک، سئو کلاه سفید بهترین روش سئو برای دنبال کردن است. وقت گیر است اما به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را به عنوان وب سایتی در نظر بگیرد که از تمام دستورالعمل ها و قوانین ذکر شده پیروی می‌کند.

سئو-کلاه-سیاه

سئوکلاه سیاه: تظاهر به خوبی و درستکاری می‌کنیم!

سئو کلاه سیاه نقطه مقابل سئو کلاه سفید است که این یعنی سئو کلاه سیاه سعی در فریب موتور جستجو و دورزدن قوانین آن را دارد.

با این روش سئو برعکس روش سئو کلاه سفید خیلی زود به نتیجه می‌رسید؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل فریب نمی‌خورد. گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند.

مثلا سایت‌هایی که همین چند سال پیش با ساختن لینک‌های اسپم و بدردنخور در صفحات مختلف به رتبه خوبی در گوگل رسیده بودند اما گوگل با ارائه الگوریتم پنگوئن این وبسایت‌ها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روش نادرست به دست آوده بودند از آن‌ها پس گرفت.

برخی از این تکنیک های کلاه سیاه عبارتند از:

  • لینک هرزنامه
  • پرکردن صفحه با کلمه کلیدی
  • بهینه سازی بیش از حد تگ‌ها و سرفصل‌های HTML
  • استفاده بسیار زیاد از تصاویر
  • متون / لینک‌های پنهان
  • خرید بک لینک
  • انتشار متن کپی شده و موارد دیگر

همه این فعالیت‌ها تنها منجر به محتوای بی‌کیفیت می‌شوند، زیرا صاحب کسب‌وکار نگران ایجاد محتوایی نیست که کاربران را راضی کند. آن‌ها فقط به دنبال کسب رتبه بالاتر هستند.

یکی از نقاط ضعف اصلی سئو کلاه سیاه این است که کاربران پس از اینکه متوجه شوند اطلاعاتی را که برای آن آمده‌اند ندارید از سایت شما خارج می‌شوند که اصطلاحاً نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) گفته می‌شود.

بهتر است بدانید خروج سریع مخاطبان ضربه‌های بدی به سایت شما وارد می‌کند که جبران آن بسیار پرهزینه و زمانبر خواهد شد. این تکنیک‌ها به اندازه سئو کلاه سفید یا حتی بیشتر برای شما هزینه بر هستند.

سئو-کلاه-خاکستری

سئو کلاه خاکستری: گاهی خوبیم و گاهی خوب نیستیم!

سئو کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با قوانین گوگل مغایرت دارند اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشود و نتواند سایت را جریمه کند. در اصل سئو کلاه خاکستری شباهت زیادی به سئو کلاه سیاه دارد اما با نسبت ریسک کمتر.

مثلا گاهی سئو کاران کلاه خاکستری تعداد زیادی صفحه جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف ایجاد می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند. فعلا گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین می‌توانید فیدبک خوبی ار آن‌ها بگیرید. اما اگر تا چند وقت دیگر این راز هم برملاشد، سایت شما در معرض جریمه گوگل قرار می‌گیرد.

برخی از تاکتیک های سئو کلاه خاکستری عبارتند از:

  • انتشار محتوای چرخشی نوشته شده توسط ربات‌های ناکارآمد
  • پرداخت هزینه برای نظرات مثبت
  • خرید لینک و تبادل لینک
  • استفاده از دامنه‌های منقضی شده
  • انتشار مقالات با عناوین کلیک طعمه

برخی از کسب و کارها از این روش همراه با تلاش و توجه بیشتر روی رویکرد کلاه سفید استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که برای آن‌ها بسیار خوب عمل کند. زمانی که تمام تمرکز خود را بر روی سئو کلاه خاکستری می‌گذارید و سئو کلاه سفید را فراموش می‌کنید، ناخواسته فریب خورده‌اید و در دریای نتایج کاذب غرق می‌شوید.

انواع سئو

۹ روش سئو سایت

تا اینجا به معرفی ۳ تکنیک اجرای سئو پرداختیم. در ادامه به معرفی جایگاه استفاده از این تکنیک‌ها می‌پردازیم. البته خوب است بدانید رسالت تمام فرایندها و روش‌های سئو یکی است. راستش برای موفقیت در سئو به تمام روش‌های سئو در کنار هم احتیاج دارید. البته در فرایند سئو صبر را دست کم نگیرید که اجرای تمام روش‌ها بدون صبر بی‌فایده است.

روش‌های سئو به ۹دسته تقسیم می‌شوند. انواع روش‌های سئو شامل: سئو داخلی، سئو خارجی، سئو فنی، سئومحلی، سئو محتوا، سئو موبایل، سئو سایت فروشگاهی، سئو صوتی و سئو ویدئو هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

۱) سئو داخلی (On-Page SEO):

سئو داخلی یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های سئو است که سایت‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کند. سئو داخلی به سایت ها کمک می‌کند در نتایج جستجو کاربران رتبه بالایی به دست بیاورند. در ادامه چک لیست سئو داخلی را به صورت موردی ببینید:

  • بهینه‌سازی عناوین صفحات و توضیحات متا (Meta Titles and Descriptions)
  • استفاده از URL‌های دوستانه (SEO-friendly URLs)
  • بهینه‌سازی تگ‌های هد (Header Tags)
  • بهینه‌سازی تصاویر با استفاده از متن جایگزین (Alt Text)
  • بهینه‌سازی سرعت بارگزاری صفحات (Page Load Speed Optimization)
  • بهینه‌سازی محتوا برای کلمات کلیدی مورد نظر

۲) سئو خارجی (Off-Page SEO):

سئو خارجی یک روش حیاتی برای بهبود دسترسی و شناخت بلاگ‌ها در موتورهای جستجو و ساخت بک لینک های باکیفیت است. در ادمه نقشه راه سئو خارجی برای کسب نتایج عالی را ببینید:

  • ساخت لینک‌های باکیفیت (Quality Link Building)
  • شرکت در فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی (Social Media Engagement)
  • نظرات و بررسی‌های کاربران (User Reviews and Comments)
  • میزبانی محتوای خوب و جذاب که توسط دیگر وب‌سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود

۳) سئو فنی (Technical SEO):

سئو فنی زیربنای اصلی بهینه‌ سازی ‌سایت‌ است. قبل از اعمال هر استراتژی سئویی دیگر، ابتدا باید از اصول سئو فنی بهر‌ه‌مند شوید. این اصول شامل بهینه‌سازی ساختار ‌سایت، اجتناب از خطاهای فنی، استفاده از نقشه سایت مناسب، و اطمینان از سرعت بارگزاری سریع صفحات است.

در ادامه به معرفی چک لیست سئو فنی می‌پردازیم که ‌سایت‌ها می‌توانند برای بهبود کارکرد و بهبود موقعیت در موتورهای جستجو به کار بگیرند.

  • فایلtxt و نقشه سایت XML (robots.txt file and XML sitemap)
  • استفاده از HTTPS برای امنیت (HTTPS for Security)
  • بهینه‌سازی موبایل (Mobile Optimization)
  • بهینه‌سازی ساختار ‌سایت برای موتورهای جستجو (Site Structure and Navigation)
  • بهینه‌سازی اشکال نقشه سایت و فایلtxt

۴) سئو محلی (Local SEO):

سئو محلی یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های بهینه ‌سازی ‌سایت برای کسب‌وکارهای محلی است. این روش به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو برای مشتریان محلی پیدا شوند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اجرای استراتژی‌های سئو محلی، برای افزایش دسترسی به مخاطبان محلی، سایت خود را به عنوان یک مکان محلی ثبت کنید.

  • ثبت ‌سایت در دایرکتوری‌ها و سرویس‌های محلی (Listing on Local Directories and Services)
  • بهینه‌سازی صفحه Google My Business (Google My Business Page Optimization)
  • درخواست بررسی و نظرات مشتریان محلی (Soliciting Local Reviews and Ratings)

۵) سئو محتوا (Content SEO):

سئو محتوا با هدف جلب توجه موتورهای جستجو و مخاطبان انجام می‌شود. قبل از انتشار محتوای سایت، باید مطمئن باشید که محتوا بهینه‌سازی شده تا به کلمات کلیدی مرتبط جذب شود و تجربه کاربری عالی را فراهم کند.

در ادامه تکنیک‌های موثر برای ایجاد محتواهای جذاب و مفید با هدف رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو را بخوانید:

  • انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محتوا (Keyword Research and Optimization)
  • ایجاد محتوای ارزشمند، اصیل و جذاب (Creating Valuable, Original, and Engaging Content)
  • بهینه‌سازی تصاویر، ویدئوها و دیگر شبکه‌های چندرسانه‌ای (Optimizing Images, Videos, and Other Multimedia)

۶) سئو موبایل (Mobile SEO):

سئو موبایل یکی از ضروری‌ترین موارد بهینه‌ سازی ‌سایت‌ها است که به سازگاری ‌سایت با دستگاه‌های الکترونیکی می‌پردازد. با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند، اهمیت سئو موبایل بیش از پیش افزایش یافته است.

در ادامه به صورت موردی به بررسی اصول و تکنیک‌های سئو موبایل می‌پردازم که ‌سایت‌ها می‌توانند از آنها برای بهبود تجربه کاربریِ کاربران موبایل خود استفاده کنند و در موتورهای جستجو بهتر دیده شوند.

  • طراحی سایت و بهینه‌سازی آن برای تجربه کاربری موبایل (Designing and Optimizing for Mobile User Experience)
  • اطمینان از سرعت بارگزاری سریع برای دستگاه‌های همراه (Ensuring Fast Loading Speed for Mobile Devices)

 

۷) سئو سایت فروشگاهی

با افزایش خریدهای اینترنتی از سایت های فروشگاهی، رقابت بین فروشگاه‌های آنلاین افزایش یافته است. سئو سایت فروشگاهی مخصوصاً در مواردی که رقابت در آن کسب وکار و کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ سخت است کار به مراتب سخت‌تر و حساس‌تری است. برای دریافت توضیحات و نقشه‌ی راه سئو مخصوص کسب و کار خودتان می‌توانیم همراه‌تان باشیم. برای دریافت مشاوره سئو سایت فروشگاهی از اینجا با ما در تماس باشید.

۸) سئو صوتی (Voice Search SEO):

سئو صوتی، یک تکنیک بهینه ‌سازی برای موتورهای جستجو است که با گسترش دستگاه‌های صوتی مانند اسپیکرهای هوش مصنوعی و موبایل‌های هوشمند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این تکنیک برای سایت های پخش و دانلود موزیک بسیار با اهمیت است.

  • بهینه‌سازی برای جستجوهای صوتی و کلمات کلیدی طولانی‌تر (Optimizing for Voice Searches and Long-Tail Keywords)

۹) سئو ویدئو (Video SEO):

سئو ویدئویی، جزو مهمترین جنبه‌های بهینه ‌سازی محتوای چندرسانه‌ای است که به بهبود رتبه وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوی ویدئویی می‌پردازد. با رواج پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب و آپارات، توجه به این نوع سئو بیشتر از پیش اهمیت یافته است. با رعایت نکات زیر می‌توانید محتوای ویدئوی خود را بهینه‌کنید و در نتایج جستجوی ویدئویی دیده‌شوید.

  • بهینه‌سازی ویدئوها برای موتورهای جستجو (Optimizing Videos for Search Engines)
  • استفاده از توضیحات و برچسب‌های مناسب برای ویدئوها (Using Appropriate Descriptions and Tags for Videos)

توجه داشته باشید که سئو یک فرایند پیچیده و مداوم است. درواقع سئو مختص به یک دوره خاص نیست و  نیازمند تحقیقات مداوم و به‌روزرسانی در خصوص تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو است.

کلام آخر:

سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) بخشی جدایی ناپذیر از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا است و باید بدون توجه به تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال مختص کسب و کار خود به آن توجه کنید.

اگر این مطلب را مطالعه کرده‌اید و می‌خواهید در زمینه بازاریابی آنلاین به کسب و کار خود کمکی کنید، گروه آوان طرح اینجاست تا سایت شما را در اولین صفحه نتایج جستجوی گوگل در مدت زمان کوتاهی نمایان کند.

منبع:

Search Engine Land

Milia Marketing

پیشنهاد آوان طرح برای مطالعه